Powołania

Spotkanie w Granadzie

W dniach 22-24 lutego 2019 w Granadzie (Hiszpania) odbyło się Spotkanie Klaretyńskich kleryków z Prowincji europejskie

W środę, 20 lutego, ze współbratem Michałem Szumnym CMF rozpoczęliśmy naszą podróż do Granady. Pierwszym etapem była Warszawa, skąd wylatywał samolot. Przenocowaliśmy w Domu Prowincjalnym, gdzie serdecznie przyjęli nas współbracia. W czwartek rano po Mszy Świętej i śniadaniu wyjechaliśmy na lotnisko, a po kilku godzinach byliśmy już w Maladze, gdzie czekali na nas dwaj współbracia z seminarium w Granadzie, którzy zabrali nas na miejsce Spotkania. Po drodze mogliśmy podziwiać wspaniałe widoki Andaluzji. Okazało się, że we  wspólnocie seminaryjnej przebywa aktualnie współbrat z Polski – o. Krzysztof Stawicki CMF, który odbywa tam kurs językowy. Oficjalnie Spotkanie rozpoczęło się następnego dnia kolacją o godzinie 21.30 (to typowa dla Hiszpanów pora jedzenia wieczornego posiłku). Wcześniej o. Krzysztof zaproponował nam spacer po mieście, odwiedziliśmy więc kościół św. Jana Bożego i zobaczyliśmy inne wspaniałości Granady.

Następnego dnia Przełożony wspólnoty zabrał nas do Alhambry, która jest jedną z najpopularniejszych atrakcji turystycznych Hiszpanii. Słońce mocno świeciło, temperatura wynosiła około 25 °C, a my cieszyliśmy oczy bujną roślinnością, dojrzewającymi pomarańczami i piękną mozarabską architekturą. Całość zwiedzania opatrzona była ciekawymi komentarzami o. Przełożonego, który pełnił rolę przewodnika. Po powrocie i pysznym obiedzie, jeden z kleryków zabrał nas na dalsze zwiedzanie. Pokazał nam klasztor kartuzów oraz katedrę, gdzie znajdują się groby królów katolickich. Mieliśmy okazję zobaczyć niesamowicie zdobione wnętrza i wspaniałą sztukę sakralną. Nieco zmęczeni, ale bardzo ubogaceni wróciliśmy do seminarium. Po krótkim odpoczynku, przyszedł czas na kolację, a co za tym idzie – oficjalne rozpoczęcie Spotkania. Dołączyli już klerycy z Seminarium w Colmenar Viejo, ich formatorzy, a także prelegent – profesor Jesus Marauri Ceballos. Podczas kolacji i po niej był czas na powitania i zapoznanie się. Wszyscy byli bardzo mili i otwarci. Warto również zaznaczyć, że w naszych hiszpańskich seminariach uczą się nie tylko Hiszpanie, ale także klerycy z innych krajów: Portugalii, Indii, Wietnamu, Zimbabwe czy Chin. Po kolacji pojechaliśmy na punkt widokowy, aby podziwiać nocną panoramę miasta.

W sobotę, 23 lutego, po porannej Eucharystii i śniadaniu uczestniczyliśmy w trzech wykładach, których temat przewodni brzmiał: „Formowanie do pracy w drużynie”. Profesor Jesus poruszył następujące kwestie: „styl życia” Jezusa i Apostołów, „styl życia” osób zakonnych, rola osób świeckich, skuteczne prowadzenie spotkań, różnice między grupą a drużyną, wspólnota a ewangelizacja, kwestie techniczne związane z budową drużyny, sposoby prowadzenia dyskusji oraz wiele innych. Konferencje nie polegały tylko na słuchaniu, lecz po części teoretycznej pracowaliśmy w grupach.

Prowadzenie wieczornej modlitwy powierzono nam – reprezentantom Prowincji Polskiej. Zaproponowaliśmy Różaniec odmawiany w różnych językach. Na koniec odśpiewaliśmy pieśń Salve Regina.

Po kolacji przyszedł czas na długo oczekiwane spotkanie braterskie. Zgromadziliśmy się wspólnie – ojcowie i klerycy – w dużej sali. Jeden ze współbraci animował spotkanie, opowiadał dowcipy, zadawał zagadki i zachęcał do występów. Reprezentanci poszczególnych Prowincji i narodowości mogli zaśpiewać typowe dla ich regionu piosenki. My także, wraz z o. Krzysztofem, mieliśmy swoje „pięć minut”. Następnie przyszedł czas na pożegnanie. Chociaż spotkanie kończyło się dopiero następnego dnia obiadem, my ze względu na samolot musieliśmy wyjechać już wczesnym rankiem. Serdecznie się ze wszystkimi pożegnaliśmy i wymieniliśmy kontaktami. Radośni, udaliśmy się na spoczynek, by już za chwile udać się w podróż powrotną do Wrocławia.

Całe Spotkanie dostarczyło nam niesamowitych wrażeń i ubogaciło o nowe doświadczenia. Mieliśmy okazję poznać innych kleryków klaretyńskich oraz zetknąć się z innymi kulturami. Był to czas, który będziemy długo wspominać z wdzięcznością.