Powołania

Archiwum 2024

1(163)2024

Decyzje na całe życie w kulturze tymczasowości

 

  • Abp Karol Wojtyła
    Chrześcijanin a kultura
    Słowo „kultura” jest jednym z tych, które najbliżej są związane z człowiekiem, które określają jego ziemską egzystencję i poniekąd wskazują na samą jego istotę. Człowiek to ten, który tworzy kulturę, który potrzebuje kultury, który dzięki niej sam się tworzy. Kultura stanowi zespół faktów, w których człowiek wciąż na nowo siebie wyraża bardziej niż w czymkolwiek innym. Wyraża się dla siebie i dla drugich. Dzieła kultury, które trwają dłużej niż człowiek, dają o nim świadectwo. Jest to świadectwo życia duchowego – a duch ludzki żyje nie tylko przez to, że panuje nad materią, ale żyje sam w sobie treściami, które tylko jemu są dostępne i dla niego posiadają znaczenie. Żyje więc prawdą, dobrem i pięknem – i potrafi to swoje życie wewnętrzne wyrażać na zewnątrz i obiektywizować w swych dziełach. Dlatego też człowiek jako twórca kultury daje szczególne świadectwo człowieczeństwu.
  • Papież Jan Paweł II
    Czym jest kultura
    Czym jest kultura? Kultura jest wyrazem człowieka. Jest potwierdzeniem człowieczeństwa. Człowiek ją tworzy – i człowiek przez nią tworzy siebie. Tworzy siebie wewnętrznym wysiłkiem ducha: myśli, woli, serca. I równocześnie człowiek tworzy kulturę we wspólnocie z innymi. Kultura jest wyrazem międzyludzkiej komunikacji, współmyślenia i współdziałania ludzi. Powstaje ona na służbie wspólnego dobra – i staje się podstawowym dobrem ludzkich wspólnot. Kultura jest przede wszystkim dobrem wspólnym narodu. Kultura polska jest dobrem, na którym opiera się życie duchowe Polaków. Ona wyodrębnia nas jako naród. Ona stanowi o nas przez cały ciąg dziejów. Stanowi bardziej niż siła materialna. Bardziej nawet niż granice polityczne. Wiadomo, że naród polski przeszedł przez ciężką próbę utraty niepodległości, która trwała z górą sto lat – a mimo to pośród tej próby pozostał sobą. Pozostał duchowo niepodległy, ponieważ miał swoją kulturę. W okresie najtragiczniejszym, w okresie rozbiorów, naród polski tę swoją kulturę ogromnie jeszcze ubogacił i pogłębił, bo tylko tworząc kulturę, można ją zachować.
  • Papież Jan Paweł II
    Zagrożenia kultury tymczasowości i kultury masowej
    Na miejsce wychowania przez tradycyjnych wychowawców, a zwłaszcza przez rodziców, usiłuje wejść wychowanie jednostronne, które pomija podstawowy stosunek międzyosobowy oparty na dialogu. W ten sposób, zamiast kultury zbudowanej na wartościach-treściach, na jakości informacji, pojawia się kultura tymczasowości, która prowadzi do odrzucenia długoterminowych zobowiązań, oraz kultura masowa, skłaniająca do ucieczki od osobistych wyborów, inspirowanych wolnością. Formacji nastawionej na rozwój poczucia odpowiedzialności indywidualnej i zbiorowej przeciwstawia się postawę biernego przyjmowania mody i potrzeb narzuconych przez materializm, który pobudzając do konsumpcji pozostawia w ludzkiej świadomości pustkę. Wyobraźnia, właściwa wiekowi młodzieńczemu, stanowiąca wyraz zdolności twórczych, szlachetnych porywów, zmienia się w jałowe zżycie się z obrazem, to znaczy w przyzwyczajenie, które staje się nieudolnością i niweczy bodźce i pragnienia, zaangażowanie i pomysłowość.
  • Ks. Grzegorz Pyźlak
    Kultura tymczasowości i jej wpływ na wypełnianie długotrwałych zobowiązań związanych z życiem religijnym i realizacją powołania przez młodzież
    Papież Jan Paweł II oraz papież Franciszek z wielkim niepokojem i troską w swoim nauczaniu zwracają uwagę na nowe wyzwanie jakim jest kultura tymczasowości (cultura del provvisorio). Niebezpieczeństwo jakie niesie ze sobą, polega na odchodzeniu od wartości a przechodzeniu do biernego przyjmowania mody i potrzeb narzuconych przez materializm, pobudzający człowieka do konsumpcyjnego stylu życia oraz pozostawiający w ludzkiej świadomości pustkę. Kultura tymczasowości wpływa na krótkotrwałość podejmowanych przez młodzież decyzji życiowych, związanych z rozwijaniem życia religijnego, odczytywaniem powołania do życia małżeńskiego i rodzinnego, powołania kapłańskiego oraz przyjmowaniem ślubów zakonnych. Jednym ze sposobów przeciwdziałania kulturze tymczasowości jest powrót do tradycyjnego wychowania w domu rodzinnym, opartego na międzyosobowym dialogu.
  • Ks. Paweł Rabczyński
    Rodzina chrześcijańska w kulturze tymczasowości
    Współczesną kulturę można określić pojęciem kultury tymczasowości. Według papieża Franciszka charakteryzuje się ona życiem z dnia na dzień, bez żadnych długoterminowych planów, bez odpowiedzialności za swoje czyny, bez trwałych więzi tak osobistych, jak i rodzinnych czy społecznych. To świat pozbawiony długotrwałych, dozgonnych relacji emocjonalnych i duchowych, odarty z odpowiedzialnego zaangażowania. Z kulturą tymczasowości ściśle łączy się indywidualizm, relatywizm praktyczny, materializm i konsumpcjonizm. Godzi ona we wszechstronny rozwój człowieka i zagraża rodzinie, stając się dla niej wielkim wyzwaniem. W związku z tym, że każda kultura jest wyrazem ludzkiego ducha, a także środowiskiem budowania tożsamości i relacji międzyludzkich, rodzina chrześcijańska nie może zamknąć się na problemy współczesności, lecz powinna podjąć z kulturą tymczasowości pewną formę dialogu, którego wyznacznikami są następujące zadania: ukazywać i promować chrześcijański model rodziny, być pierwszą szkołą wiary, głosić i bronić kultury życia.
  • Ewa Porada
    Trwałe decyzje w zmiennym świecie?
    Co takiego dzieje się w polskim Kościele, że systematycznie spada liczba osób podejmujących trwałe i nieodwołalne decyzje dotyczące ich życia małżeńskiego, lub kapłańskiego i/lub zakonnego? Świat stał się „globalną wioską” bez ograniczeń czasu i przestrzeni, a towarzyszące temu przemiany społeczno-kulturowe, badacze określają jako kultura tymczasowości, kultura instant/natychmiastowości albo płynna nowoczesność. Rzeczywistość ta obejmuje różne sfery życia gospodarczego, społecznego, psychicznego, religijnego, duchowego. Zanurzony w nich człowiek doświadcza własnej kruchości i niedoskonałości, obawia się porażki i odrzucenia, nie chce podejmować trwałych zobowiązań i unika decyzji dotyczących małżeństwa albo realizacji powołania kapłańskiego i/lub zakonnego.
  • Ks. Rafał Skitek
    Życie w kawałkach
    Tymczasowość i masowość charakteryzują współczesny, zrelatywizowany świat, w którym nie ma jednej prawdy i wszystko jest względne, liczy się nie dobro i sprawiedliwość, ale przyjemność i doznania. W masie człowiek staje się częścią większej całości, biernym uczestnikiem życia społecznego, zamazuje się jego tożsamość, oryginalność i niepowtarzalność, wszystko staje się płynne, nietrwałe, zmienne i przemijające. Miejsce jego życiowego powołania zajmują projekty z określaną datą ważności, sporadycznie długotrwałe, ale nie na całe życie.
  • Marek Jeżowski CMF
    Jan Paweł II, Rousseau i kultura tymczasowości
    Trzeba chorować na rewolucyjne odchylenie, żeby krytykować błędy każdego dotychczasowego rozwiązania, nie umiejąc zaproponować żadnego lepszego. Równie niebezpiecznym schorzeniem jest domaganie się usunięcia i zastąpienia rozwiązań od dawna działających nowymi, mimo braku konkretnych zarzutów, co do poprawności ich funkcjonowania. Kulturę tymczasowości charakteryzuje fascynacja tym, co wymienialne, natychmiastowe, prowizoryczne i niezobowiązujące. Do niedawna jej symbolem były używki, dzisiaj szybkie smartfony – uzależniająca przyjemność na wyciągnięcie ręki.
  • Jolanta Anna Hernik RMI
    Życie konsekrowane w kulturze prowizoryczności
    W dobie indywidualizmu wspominamy dobre stare tradycje, ale nie zawsze wiemy, jak je odnowić. W ubiegłym wieku, dzieci były tak wychowywane, że przed spowiedzią szły prosić o przebaczenie rodziców i rodzeństwo. Jan Paweł II zalecał często dbałość o kulturę siostrzanych i braterskich relacji we wspólnocie. Papież Franciszek mówi do osób konsekrowanych, że żyjąc w teraźniejszości trzeba żyć zanurzonym w wieczności, przy czym życie duchowe nie ma ich oddzielać od świata, ale przywracać światu, z tym że przemienionych.
  • Maurycy Górski
    Mam na imię Maurycy. Krótkie świadectwo o wytrwałości
    Mam na imię Maurycy i skończyłem w tym roku 19 lat. Mieszkam w hospicjum. Na co dzień poruszam się na wózku elektrycznym i potrzebuję pomocy przy każdej najprostszej czynności. Jestem uczniem 4 klasy w LO i w połowie grudnia pisałem próbną maturę. Nie mogę sam pisać, dlatego ktoś musi mi pomagać. Czy zdążę podjąć studia, jak zdam maturę? Nie wiem. Wiem, że chciałbym, nawet jeśli nigdy nie podejmę pracy. Taki jest mój plan, moje osobiste zobowiązanie, do którego nikt mnie nie zmusza. Po prostu mam takie pragnienie i ambicje. Tak bardzo chciałbym być podobnym do wszystkich ludzi. Chciałbym móc patrzeć w przyszłość z nieograniczoną perspektywą wyboru sposobu spędzenia reszty życia. Zazdroszczę tym, którzy ten wybór mają.

 

 

 

2(164)2024

"Bądź wola Twoja" Rozeznawanie woli Bożej

 

  • Papież Franciszek
    Każdego dnia prośmy Boga o rozumienie Jego woli
    Potrójne zaproszenie powtórzone przez papieża Franciszka podczas Mszy we wtorek rano, 27 stycznia, w kaplicy Domu Świętej Marty: „Modlić się, aby chcieć podążać za wolą Bożą, aby poznać wolę Bożą, a po jej poznaniu, aby iść naprzód z wolą Bożą”. Trzeba „modlić się, aby poznać wolę Bożą dla mnie i dla mojego życia, dla decyzji, którą muszę teraz podjąć, dla sposobu, w jaki powinienem postępować”. Podsumowując: „Modlitwa o chęć czynienia woli Bożej i modlitwa o poznanie woli Bożej. A kiedy już znam wolę Bożą”, także trzecia modlitwa „o jej realizację. Aby wypełnić tę wolę, która nie jest moją wolą, ale jest Jego wolą”.
  • Papież Franciszek
    Katecheza 10. na temat „Ojcze nasz”: Bądź wola Twoja
    Rozważanie trzeciego wezwania w modlitwie Pańskiej: „Bądź wola Twoja”. Powinno się je czytać łącznie z dwoma pierwszymi, tak aby całość tworzyła tryptyk: „święć się imię Twoje”, „przyjdź królestwo Twoje”, „bądź wola Twoja”. Modląc się „bądź wola Twoja”, nie jesteśmy zapraszani do służalczego pochylania głowy, jakbyśmy byli niewolnikami. Biada nam, jeśli wypowiadając te słowa, wzruszymy ramionami na znak poddania się losowi, który nas odpycha i którego nie możemy zmienić. Wręcz przeciwnie, jest to modlitwa pełna żarliwej ufności do Boga, który pragnie dla nas dobra, życia, zbawienia, który chce, żebyśmy byli wolni, a Jego miłość nas wyzwala.
  • Alfons Maria de Liguori
    O poddaniu się woli Bożej
    Jedna z najsłynniejszych rozpraw neapolitańskiego moralisty i Doktora Kościoła o podporządkowaniu woli ludzkiej woli Boskiej. Zamieścił ją w dziele o doskonałości zakonnej, które przełożone na język polski przez Honorata Koźmińskiego, osiągnęło w ciągu ćwierćwiecza 1882-1907 sześć wydań, a po śmierci tłumacza zostało prawie zapomniane, choć bez wątpienia przyczyniło się do rozkwitu duchowości polskiej pod zaborami nie tylko w instytutach honorackich.
  • Józef Augustyn SJ
    Abyśmy dostrzegli Twoją wolę wobec nas
    W naszej trosce o pełnienie woli Boga winniśmy pamiętać, że jest ona Tajemnicą Boga. Ostatecznym „miejscem” szukania i znajdowania woli Bożej jest zawsze serce człowieka: duchowe natchnienia, pragnienia, wewnętrzne poruszenia. Dla osób prawych, patrzących na świat czystym sercem i jasnymi oczyma, drobne codzienne doświadczenia, wrażenia, doznania świata materii, przyrody, relacji międzyludzkich mogą stać się zewnętrznym znakiem woli Bożej. Interpretacji znaków zewnętrznych dokonujemy zawsze w naszych sercach. To ludzkie serce przyjmuje Boże wezwania i ono na nie odpowiada. Stąd też wola Boża nigdy nie będzie łamać ludzkiej wolności. Bóg nie chce nam niczego narzucać, chce, byśmy sami wybrali.
  • Ks. Ludwik Nowakowski
    Rozeznawanie i pełnienie woli Bożej na drodze świętości chrześcijańskiej
    Wola Boża nie objawia się w oderwaniu od ziemskich uwarunkowań czasu, miejsca, sił i możliwości ludzkiego działania. Bóg pociągając człowieka do pełnienia swej woli, przygotowuje go do tego. Daje odpowiednie predyspozycje duchowe, dary, a także – choć na ogół nie od razu w pełni – pomoc innych ludzi, siły i środki materialne. Trzeba jednak pamiętać, że posiadane przez nas możliwości działania, a także znaki czasu nie stanowią ostatecznego kryterium rozstrzygającego o podjęciu bądź zaniechaniu jakiegoś dzieła. W historii Kościoła zdarzało się wielokrotnie, że święci właśnie porywali się „z motyką na słońce”, podejmując się dzieł, które wewnętrznie odczytali jako wolę Bożą. Podejmowali się dzieł, które przerastały ich ludzkie możliwości.
  • Ks. Lech Wołowski
    Cztery wymiary posłuszeństwa wobec woli Bożej w świetle przemyśleń Hansa Ursa von Balthasara
    Wolność kojarzy się często z podkreśleniem własnej autonomii i niezależności, z możliwością wyrażenia sprzeciwu wobec woli drugiej osoby. Chrystus faktycznie okazywał nieposłuszeństwo wobec niektórych ludzkich przepisów, ale tylko tych, które łamały lub lekceważyły nakazy Boże i tym samym nakłaniały do sprzeniewierzania się woli Bożej. Płynie stąd fundamentalna reguła granicy posłuszeństwa obowiązująca każdego chrześcijanina: wyłącznym celem chrześcijańskiego posłuszeństwa jest pełnienie woli Bożej. Tym bardziej, że posłuszeństwo wcielonego Syna wobec woli Ojca nie jest tylko chwilowym ziemskim uniżeniem się i tymczasowym wyzbyciem się Jego odwiecznych Boskich praw. Przeciwnie, jest kontynuacją, kulminacją i realizacją Jego odwiecznego posłuszeństwa woli Ojca, ponieważ maksimum wolności w Trójcy Świętej zostaje osiągnięte w absolutnym, pozbawionym rezerw i w pełni posłusznym oddaniu się sobie nawzajem poszczególnych Osób Boskich.
  • Wacław Królikowski SJ
    Rozeznawanie woli Bożej według św. Ignacego Loyoli
    Rozeznawanie woli Bożej i jej wypełnianie stanowią jedne z najważniejszych zadań, jakie stają przed każdym chrześcijaninem. Bóg wzywa ludzi wierzących, aby rozeznawali wszystko, co jest miłe Panu (por. Ef 5,10). „Dzisiaj szczególnie potrzebna stała się postawa rozeznawania” (Papież Franciszek, Gaudete et exsultate, nr 167). Szczególną pomocą w odpowiedzi na to wezwanie Pana Boga są pisma św. Ignacego Loyoli, zwłaszcza jego Ćwiczenia duchowe.
    W niniejszym artykule podejmuję analizę ignacjańskich Reguł rozeznawania duchów oraz Reguł dokonywania wyboru, umieszczając je w kontekście potrzeby rozeznawania duchowego oraz niezbędnych warunków, jakie należy spełniać, aby było ono możliwe. Głęboko duchowe, uniwersalne, ponadczasowe, a jednocześnie precyzyjne i pragmatyczne wskazówki św. Ignacego są niezwykłą pomocą, także dla współczesnych chrześcijan, w procesie właściwego rozeznania konkretnej woli Bożej i wypełniania jej w codziennym życiu mocą Ducha Świętego.
  • Jolanta Olczyk CSFN
    Rozeznanie woli Bożej w nauczaniu bł. Franciszki Siedliskiej
    Życie w obecności drugiej osoby niesie ze sobą dzielenie jej życia. Dla bł. Franciszki Siedliskiej życie w obecności Boga przejawia się w realizacji Jego wizji człowieka i świata. Uczestniczenie w życiu Boga dokonuje się poprzez dzielenie z Nim Jego najpiękniejszych planów wobec człowieka, rodziny, wspólnoty. Wzorem tu pozostaje Święta Rodzina. Całą siłę, jaką miała Rodzina Józefa i Maryi podczas swego życia i niełatwych wędrówek, czerpała z relacji z Bogiem. Życie tej Rodziny uwrażliwia ludzkie serce na szukanie chwały Boga poprzez wypełnianie Jego świętej woli, gdyż właśnie z tego wypływały wszystkie Ich postawy i działania. Oprócz ukazanych wzorców, mamy przypomnienie o sprawdzonych pomocach w rozeznaniu i realizacji woli Bożej, a mianowicie rozważanie Słowa Bożego i korzystanie z kierownictwa duchowego.
  • Angela Krupińska CSC
    450 lat z hasłem „Jak Bóg chce”
    Regina Protmann i jej Zgromadzenie Sióstr św. Katarzyny miała więcej szczęścia od Anieli Merici i jej Sióstr Urszulanek, od Franciszka Salezego, Joanny de Chantal i ich Sióstr Wizytek, bo pół wieku wcześniej od Wincentego a Paulo i Ludwiki de Marillac, udało się jej nie tylko założyć czynne apostolsko nieklauzurowe żeńskie zgromadzenie zakonne, ale również skutecznie uchronić siostry przed zamknięciem ich za klauzurą i uniemożliwieniem im realizacji ich apostolskiego powołania w Kościele. Umiejętność odczytywania woli Bożej zarówno w Słowie Bożym, jak i w znakach czasu, a przede wszystkim determinacja w jej realizowaniu sprawiły, że katarzynki już od 450 lat nieprzerwanie wypełniają swój charyzmat w Kościele.

 

 

 

©2024 Misjonarze Klaretyni Prowincja Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone
Zadaj pytanie on-line